Wycena 3.000 zł. Chcesz kupić? Zaproponuj swoją cenę: a@e-cymelia.pl
Kupujący otrzyma imienną fakturę – świadectwo, że jest to jego własność, że wszedł w posiadanie tak unikatowego zabytku legalnie oraz, że należne podatki zostały opłacone (nie musi płacić podatku pcc – od zakupu rzeczy używanej powyżej 1000 zł).
Decisiones clarissimi et excellentissimi D. Antonii Capycii iuris vtriusque consulti ac regii consiliarii : quas ipse ex sententiis varie dictis, & à indicibus Sacri Concilij Neap. suo tempore prolatis summa cum diligentia collegit, ac luculenter digessit nunc demum diligentissime reuisae : cum indice locupletissimo, omnibus in foro versantibus eaeterisq iuris studiosis ad difficilimarum quarumq[ue] iuris quaestionum quotidie occurrentium resolutionem non solum perutiles, sed & perquam maxime necessariae. Venetiis, MDLVI [1556].
Druk z zachowaną oryginalną ciekawą oprawą – tzw. ubogą. Na grzbiet zszytego składka po składce druku naklejono pasek jakiegoś odrzutu drukarskiego – tym wzmocniono grzbiet. Nici zszywające składki druku na grzbiecie oplatają paski ze skóry, do których umocowano duży kawał skóry, który pozaginano dośc niedbale dopasowując do formatu starodruku. Tak powstała okładka. Szybko i bez desek czy makulatury w środku. Nie ma też wyklejek. Jest to swego rodzaju zaleta, gdyż widzimy dokładnie jak jest zbudowana oprawa. W okładce na przedzie i tyle widzimy w 2 miejscach trzy małe dziurki – przez nie były przewleczone cienkie pergaminowe paski, które związywano. W późniejszych wiekach używano do tego także tasiemek, które nie były takie sztywne i nie niszczyły się tak szybko jak paski skórzane. Tu się nie zachowały.
Druk ma wymiary około 13 x 17 x 3,5 cm. Druk liczy: 64 strony nienumerowane i 192 numerowane karty (ok. 382 zadrukowane strony). Stan bardzo dobry jak na datę wydania – jedynie karty 128 i 129 podklejone. Po karcie 168 źle wszyta składka – k. 171, 172, dalej jest 169, 170 i 175, 176 i dalej 173, 174. Na karcie tytułowej zamazany dość skutecznie wpis własnościowy. Dodatkowa czysta karta na końcu obustronnie zapisana w epoce przez właściciela/czytelnika książki. Na ostatniej stronie druku – pod kolofonem – także odręczne zapiski dotyczące treści.
Na karcie tytułowej ciekawy drzeworyt – fontanna z sikającymi aniołami trzymającymi na barkach kulę ziemską (?).
Druk wysmakowany typograficznie – kilkaset niedużych inicjałów drzeworytowych – z postaciami, zabudową miejską, zwierzętami. Papier czerpany, kilka kart ze znakami wodnymi (k. 54, 62 i in.)
Druk prawniczy przydatny dla studentów prawa – opisuje setki spraw sądowych, każdy przypadek zakończony omówieniem – podsumowaniem. Np. na karcie 164 opisano sprawę z roku 1491, na karcie 112 zauważymy daty: 1180, 1195 i 1312 rok. Na 2 stronie karty 19 mowa o sprawie dotyczącej Monasterii casinensis – klasztoru w Cassino (dziś klasztor Monte Cassino). Po adnotacjach i podkreśleniach w tekście widać, że książka była używana w praktyce i często do nie wracano. Zapewne ze względu na zawarte opisy ciekawych przypadków sporów prawnych.
Na karcie numer 1 (pierwszej z numerowanej części – ale bez numeru 1) duży, zajmujący około 1/3 karty drzeworyt przedstawiający autora na katedrze i zasłuchanych studentów.
Autor: Antonio Capece (1458-1545) – to wybitny prawnik neapolitański, z którym konsultowali różne przypadki książęta i doradcy królewscy. Capece był osobistym doradcą króla Neapolu, Sycylii i Kastylii – Ferdynanda Aragońskiego oraz Cesarza Rzymskiego Karola V.
Miejsce wydania i drukarnia: na karcie tytułowej podano jedynie miejsce wydania: Wenecja. Więcej informacji znajdujemy w kolofonie na końcu druku: Venetiis apud Cominum de Tridino Montisferrati – do tego data jest rok wcześniejsza niż na stronie tytułowej- w kolofonie MDLV – 1555.
Comin da Trino di Monferrato
COMIN z Trino z regionu Monferatto to jeden z najciekawszych i tajemniczych włoskich drukarzy XVI wieku. Paradoksalnie: znany z kilkuset druków (ok. 300) , ale jego życie to wielka zagadka. Mimo, że historia stojącego na wysokim poziomie włoskiego drukarstwa jest bardzo dobrze zbadana i opisana, to o życiu Comin o da Trino di Monferrato nie wiemy nic konkretnego. Może było to spowodowane tym, że na początku działalności drukarskiej miał problemy z prawem – za wydanie niektórych druków. Małe miasteczko Trino ( miejscowość między Turynem a Mediolanem , w regionie Piemont / Monferatto to region w Piemoncie/ , w prowincji Vercelli ) było kolebką wielu ważnych drukarzy, a Comin urodził się tam prawdopodobnie około 1510 roku. Nie znamy jego nazwiska, zaś imię może być zdrobnieniem od Cosimino. Większość badaczy twierdzi, że jego kariera typograficzna w Wenecji trwała od 1540 do 1574 roku. W tym okresie wydrukował znacznie ponad dwieście książek, a jego produkcja prawdopodobnie sięga trzystu. Comino często drukował w imieniu różnych wydawców i księgarzy.
Włoskim bibliografom nie udało się też ustalić, gdzie konkretnie Comino miał swój warsztat, w opracowaniach piszą, że: „ wydaje się, że C. od początku do końca swojej kariery szczególnie dbał o to, aby ukrywać wszelkie informacje o sobie. Z dziesięciu zbadanych książek z 1544 roku żadna nie ujawnia lokalizacji drukarni .” Jego ostatnią książką prawdopodobnie było wydanie Filippo Pigafetty „ Lettere et orationi del cardinal Bessarione” wydrukowane w 1573 r. British Library przypisuje mu też druk z 1574 roku: „De tutore et curatore tractatus…”, jednak jest to raczej błędna informacja, gdyż w nocie typograficznej nie ma wzmianki o Comino, tylko podano miejsce wydania: Venetiis. Nie wiadomo, kiedy C. zmarł. Lata jego najintensywniejszej działalności jako typografa sięgają od 1540 do 1550 roku; po tym okresie jego aktywność drukarska spada.
Fotografie w kolejności od końca starodruku.