Absolutna rzadkość – magiczny zwój etiopski w języku geez (prawdopodobnie XIX wiek). Jednostronnie zapisany czarnym i czerwonym atramentem rotulus o szerokości ok. 9 cm, i aż 2,6 metra długości. Ślady zalania, przez co część czerwonych napisów jest rozmyta.
Rękopis jest ściśle zwinięty i wsunięty w specjalne skórzane dwuczęściowe etui. Rzemyk przytwierdzony do zwoju umożliwiał noszenie go na szyi, lub przy boku.
Zwoje lecznicze były wykonywane przez duchownych etiopskiego kościoła. Każdy zwój był wytwarzany zgodnie z wytycznymi astrologicznymi. Przygotowanie pergaminu rozpoczynał rytuał, w którym zwierzę zastępuje cierpiącego, a gotowy zwój zastępuje ich skórę. Ta symboliczna relacja rodziła ścisły związek między zwojem a jego właścicielem.
Osoba najpierw ocierała się o żywe zwierzę, a następnie, po zabiciu zwierzęcia (zwykle była to koza) nacierała się jego krwią i treścią żołądkową. Dopiero wtedy skóra była moczona i wyprawiana. Potem gotowy pergamin był cięty i zszywany w zwój. Przenośne zwoje wykonane były według wysokości „klienta” – by zapewnić duchową ochronę od stóp do głów. Dłuższe zwoje wykonywano dla całych rodzin – miały chronić domowników. Sądząc po trzech dość prymitywnych rysunkach i długości – ponad 2,6 m., jest to zwój mający chronić rodzinę.
Rękopis w języku geez – unikatowy, bo nie w formie książeczki, ale swego rodzaju leporello. Harmonijka ze skóry, na której na jednej stronie napisano tekst, przepleciony ilustracjami. Skóra ewidentnie była wyprawiana dla tej formy, gdyż na odwrocie w jednym miejscu (przy okładce) zachowały się fragmenty futra kozy (?). Tył kart jest zamalowany na ciemno. Dwie okładki – deska oklejona zdobioną motywami etiopskimi skórą barwioną na brązowo. Okładki o wymiarach ok. 8,5 x 7 cm związane długim ok. 35 cm rzemieniem. Karty z pismem i ręcznie malowanymi ilustracjami mają wymiar ok. 7 x 7,5 cm. Jest 9 ilustracji (w tym powtarzająca się z aniołami) i 9 stron tekstu napisanego czarnym i czerwonym atramentem. Razem harmonijka ma długość ok. 126 cm. Datowanie XIX/początek XX w.